Redaktor Wojciech Kaźmierczak, który prowadzi praktyczne warsztaty dziennikarskie w ramach III edycji Prasowej Akademii Pieniądza przygotował dekalog dziennikarza ekonomicznego. To 10 zasad, które powinny być kompleksowo uwzględnione, by powstał rzetelny materiał gospodarczy.
Otwiera je zalecenie dostosowania materiału do odbiorcy. "Inaczej wszakże należy informować analityka w biurze maklerskim, inaczej przedsiębiorcę, czy emeryta" – zaznacza Kaźmierczak i dodaje, że z tą zasada ściśle wiąże się konieczność dostosowania zakresu tematycznego do celu, jaki sobie postawiliśmy.
"Czy przestrzegamy przed czymś, czy zachęcamy do czegoś, analizujemy
problem, a może dokumentujemy zjawisko? Nie wolno pomieszać tych celów,
bo prowadzi to do rozmycia tematyki" – wskazuje redaktor.
Kaźmierczak w swoim dekalogu zachęca też do przykładania się do tytułu i leadu materiału. "Każdy autor chce wszakże, by jego tekst został dostrzeżony. A badania wskazują, że przeciętny internauta jednemu tekstowi poświęca średnio 3,5 sekundy. Czyli przeczyta tytuł, ewentualnie jedno zdanie i - jeśli go nie zainteresuje - przejdzie dalej" – zaznacza Kaźmierczak.
Wśród jego zaleceń jest też posługiwanie się poprawną polszczyzną. "Chodzi o język prosty, ale nie prostacki, przyjazny dla odbiorcy" - podkreśla.
mp/