AKTUALNOŚCI
2022-11-23
Oceń IV edycje Prasowej Akademii Pieniądza
Zachęcamy wypełnienia ankiety na temat Prasowej Akademii Pieniądza - szkolenia z ekonomii dla dziennikarzy i blogerów. Każda Państwa sugestia jest dla nas bardzo ważna.

Ankieta pozwoli Państwu ocenić poszczególne działania IV edycji projektu Prasowa Akademia Pieniądza, tj. szkolenia online, praktyczne warsztaty, publikacje edukacyjne czy testy wiedzy. Prosimy o opinię na temat tych elementów projektu, z których Państwo skorzystali. Każda sugestia jest dla nas bardzo ważna.

Ankieta dostępna jest pod tym adresem: https://papiv.webankieta.pl/ 
2022-10-31
Zakończyła się IV edycja Prasowej Akademii Pieniądza
Z dniem 30 października zakończyła się IV edycja Prasowej Akademii Pieniądza. Wszystkie materiały edukacyjne pozostają jednak do dyspozycji dziennikarzy i blogerów interesujących się gospodarką i ekonomią.
2022-10-30
Od handlu wymiennego do własnej waluty: krótka historia pieniądza
"Money makes the world go around" – śpiewała Liza Minelli w filmie "Kabaret" i trudno o bardziej zwięzłą definicję znaczenia pieniądza dla światowej ekonomii. Ale właściwie dlaczego to właśnie pieniądz stał się głównym paliwem rozwoju gospodarczego naszej cywilizacji, co decyduje o jego wartości i dlaczego warto mieć własną walutę? Odpowiedzi dostarcza historia.
2022-10-30
Opłaty i prowizje, czyli ile tak naprawdę płacimy za prowadzenie konta
Nawet 22 zł za prowadzenie konta i prawie 20 zł za obsługę karty płatniczej do rachunku – tyle nadal płacą klienci niektórych banków za podstawowe usługi związane z obsługą zwykłego rachunku. Pomimo upowszechnienia bankowości mobilnej i płatności bezgotówkowych banki nie zrezygnowały z opłat i prowizji za podstawowe usługi związane z prowadzeniem kont klientów indywidualnych.
2022-10-26
Sprawdź się w quizie ekonomicznym Prasowej Akademii Pieniądza
Czym jest elastyczność popytu, co to jest dochód rozporządzalny, gdzie najchętniej lokują swoje oszczędności Polacy – zapraszamy do rozwiązania quizu ekonomicznego. 
2022-10-13
Monety kolekcjonerskie i okolicznościowe NBP jako narzędzie edukacji historycznej i ekonomicznej
arodowy Bank Polski każdego roku emituje monety okolicznościowe, które oprócz wartości nominalnej czy kolekcjonerskiej, są istotnym elementem edukacji historycznej i ekonomicznej Kolekcje można budować opierając się na konkretnych seriach lub wybranej tematyce. Każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie. 
2022-09-21
Pierwsi absolwenci IV edycji Prasowej Akademii Pieniądza
Czwarta edycja Prasowej Akademii Pieniądza ma już pierwszych absolwentów. Rundę podstawową testów zaliczyło w pierwszym podejściu 40 uczestników. Dla pozostałych 22 września zostanie uruchomiona sesja poprawkowa.
2022-09-12
Prasowa Akademia Pieniądza zaprasza dziennikarzy na bezpłatny warsztat w Warszawie
Prasowa Akademia Pieniądza zaprasza dziennikarzy, blogerów i influencerów zainteresowanych ekonomią i gospodarką na bezpłatny warsztat szkoleniowy w Warszawie, który odbędzie się już 16 września br.
2022-09-12
Rezerwy dewizowe Polski: znaczenie, struktura i przeznaczenie
Oficjalne aktywa rezerwowe Narodowego Banku Polskiego to obecnie ponad 154,1 mld euro. Istotnym elementem rezerw jest złoto, którego bank centralny zgromadził ok. 230 ton.   
2022-08-04
Zalicz testy i zdobądź prestiżowy certyfikat Prasowej Akademii Pieniądza
Jeszcze tylko do 16 września br. uczestnicy IV edycji Prasowej Akademii Pieniądza mogą rozwiązywać testy online. Do uzyskania prestiżowego certyfikatu wystarczy zaliczyć pięć sprawdzianów dostępnych na stronie http://akademia.pap.pl. 
AKTUALNOŚCI
2022-07-05
Efektem rozwoju mediów społecznościowych i niespotykanej dotychczas prędkości rozprzestrzeniania się informacji jest wysyp fake newsów w nowych formach – przypomniała red. Anna Gwozdowska podczas webinaru Prasowej Akademii Pieniądza.
W czwartek, 23 czerwca odbyło się webinarium Prasowej Akademii Pieniądza dotyczące fake newsów i dezinformacji. 

Podczas spotkania red. serwisu Fake Hunter PAP Anna Gwozdowska, która profesjonalnie zajmuje się walką z fake newsami zwróciła uwagę, że jeszcze kilkanaście lat temu fałszywe informacje nie były tak dużym problemem jak obecnie. Jej zdaniem pojawienie się mediów społecznościowych przyspieszyło obieg nieprawdziwych informacji, a tym samym przyczyniło się do rozwoju fake newsów.   

"Łowca fake newsów nie szuka już więc tylko manipulacji cytatami czy statystykami. Fake newsem mogą być dziś np. zmontowane zdjęcia, w taki sposób, że fotografie z przeszłości służą za komentarz współczesnych zdarzeń. W błąd coraz częściej wprowadzają także zmanipulowane filmy, wykorzystujące trudności w dotarciu do źródeł publikacji" – tłumaczyła ekspertka.

 




Odnosząc się do sposobów wyławiania fake newsów z morza informacji wskazała, że są one podobne, bez względu na to, czy mamy do czynienia z manipulacjami gospodarczymi, politycznymi czy nawet naukowymi.

Jak zaznaczyła, na początek trzeba się też zastanowić, gdzie szukać fake newsów. "Przed wybuchem wojny na Ukrainie wystarczyło zajrzeć na adresowane do polskiego odbiorcy strony rosyjskich portali i serwisów informacyjnych. Dziś, kiedy zostały one w większości zablokowane, jednym z głównych kanałów informacyjnych, którym posługuje się Kreml są media społecznościowe" – zauważyła Gwozdowska . 

Jako przykład wskazała Twitter, gdzie uwagę zwracają profile założone albo w trakcie trwania pandemii albo niedawno, czasem nawet już po wybuchu wojny. Są to konta, które czesto najpierw rozpowszechniały informacje o tematyce antyszczepionkowej, a teraz przerzuciły się na agresywne treści antyukraińskie. 

"Podejrzenia może też np. budzić fakt, że jakiś profil ma niewielu obserwujących, a w zamieszczanych na nim komentarzach zdarzają się wyraźne błędy językowe sugerujące narodowość autora" – podkreśliła Gwozdowska.

Jednym z klasycznych fake newsów z obszaru gospodarki, którego celem było podważanie sensu pomocy uchodźcom wojennym z Ukrainy i antagonizującym Polaków z Ukraińcami były tweety oskarżające NBP, że w ramach pomocy uchodźcom wymieni ukraińskie hrywny na złote w stosunku 1:1. 

"Biorąc pod uwagę słaby kurs ukraińskiej waluty, rzeczywiście mogłoby to oburzyć wielu Polaków - gdyby oczywiście było prawdą - i zniechęcić do pomocy uchodźcom" – zauważyła Gwozdowska. 

Tymczasem jak wskazała ekspert, popularność tego typu tweetów była w sieci spora. Tymczasem, według zasad fact-checkingu stosowanych np. przez dziennikarzy Reutersa, to duży zasięg fałszywych informacji i ich społeczna szkodliwość powinny przesądzać, że temat nadaje się do sprawdzenia. 

"Ważne jest także to, aby już na początku ocenić, czy mamy do czynienia ze zwykłą opinią, do której każdy ma przecież prawo, czy jednak ze zmanipulowaną informacją, którą podaje się dalej z zamiarem wprowadzenia innych w błąd" – dodała Gwozdowska.

Więcej na temat najpopularniejszych strategii dezinformacji i metod walki z nimi można dowiedzieć z wykładu udostępnionego na platformie akademia.pap.pl dla zarejestrowanych uczestników Prasowej Akademii Pieniądza.