AKTUALNOŚCI
2022-11-23
Oceń IV edycje Prasowej Akademii Pieniądza
Zachęcamy wypełnienia ankiety na temat Prasowej Akademii Pieniądza - szkolenia z ekonomii dla dziennikarzy i blogerów. Każda Państwa sugestia jest dla nas bardzo ważna.

Ankieta pozwoli Państwu ocenić poszczególne działania IV edycji projektu Prasowa Akademia Pieniądza, tj. szkolenia online, praktyczne warsztaty, publikacje edukacyjne czy testy wiedzy. Prosimy o opinię na temat tych elementów projektu, z których Państwo skorzystali. Każda sugestia jest dla nas bardzo ważna.

Ankieta dostępna jest pod tym adresem: https://papiv.webankieta.pl/ 
2022-10-31
Zakończyła się IV edycja Prasowej Akademii Pieniądza
Z dniem 30 października zakończyła się IV edycja Prasowej Akademii Pieniądza. Wszystkie materiały edukacyjne pozostają jednak do dyspozycji dziennikarzy i blogerów interesujących się gospodarką i ekonomią.
2022-10-30
Od handlu wymiennego do własnej waluty: krótka historia pieniądza
"Money makes the world go around" – śpiewała Liza Minelli w filmie "Kabaret" i trudno o bardziej zwięzłą definicję znaczenia pieniądza dla światowej ekonomii. Ale właściwie dlaczego to właśnie pieniądz stał się głównym paliwem rozwoju gospodarczego naszej cywilizacji, co decyduje o jego wartości i dlaczego warto mieć własną walutę? Odpowiedzi dostarcza historia.
2022-10-30
Opłaty i prowizje, czyli ile tak naprawdę płacimy za prowadzenie konta
Nawet 22 zł za prowadzenie konta i prawie 20 zł za obsługę karty płatniczej do rachunku – tyle nadal płacą klienci niektórych banków za podstawowe usługi związane z obsługą zwykłego rachunku. Pomimo upowszechnienia bankowości mobilnej i płatności bezgotówkowych banki nie zrezygnowały z opłat i prowizji za podstawowe usługi związane z prowadzeniem kont klientów indywidualnych.
2022-10-26
Sprawdź się w quizie ekonomicznym Prasowej Akademii Pieniądza
Czym jest elastyczność popytu, co to jest dochód rozporządzalny, gdzie najchętniej lokują swoje oszczędności Polacy – zapraszamy do rozwiązania quizu ekonomicznego. 
2022-10-13
Monety kolekcjonerskie i okolicznościowe NBP jako narzędzie edukacji historycznej i ekonomicznej
arodowy Bank Polski każdego roku emituje monety okolicznościowe, które oprócz wartości nominalnej czy kolekcjonerskiej, są istotnym elementem edukacji historycznej i ekonomicznej Kolekcje można budować opierając się na konkretnych seriach lub wybranej tematyce. Każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie. 
2022-09-21
Pierwsi absolwenci IV edycji Prasowej Akademii Pieniądza
Czwarta edycja Prasowej Akademii Pieniądza ma już pierwszych absolwentów. Rundę podstawową testów zaliczyło w pierwszym podejściu 40 uczestników. Dla pozostałych 22 września zostanie uruchomiona sesja poprawkowa.
2022-09-12
Prasowa Akademia Pieniądza zaprasza dziennikarzy na bezpłatny warsztat w Warszawie
Prasowa Akademia Pieniądza zaprasza dziennikarzy, blogerów i influencerów zainteresowanych ekonomią i gospodarką na bezpłatny warsztat szkoleniowy w Warszawie, który odbędzie się już 16 września br.
2022-09-12
Rezerwy dewizowe Polski: znaczenie, struktura i przeznaczenie
Oficjalne aktywa rezerwowe Narodowego Banku Polskiego to obecnie ponad 154,1 mld euro. Istotnym elementem rezerw jest złoto, którego bank centralny zgromadził ok. 230 ton.   
2022-08-04
Zalicz testy i zdobądź prestiżowy certyfikat Prasowej Akademii Pieniądza
Jeszcze tylko do 16 września br. uczestnicy IV edycji Prasowej Akademii Pieniądza mogą rozwiązywać testy online. Do uzyskania prestiżowego certyfikatu wystarczy zaliczyć pięć sprawdzianów dostępnych na stronie http://akademia.pap.pl. 
AKTUALNOŚCI
2020-03-04
Czym właściwie zajmują się ekonomiści, jak zmieniły się metody ich pracy i dlaczego czynniki behawioralne odgrywają coraz większą rolę w analizach ekonomicznych – o tym wszystkim opowiada dr Piotr Maszczyk z SGH, który jest jednym z prowadzących warsztaty w ramach trzeciej edycji Prasowej Akademii Pieniądza. 
"Ekonomia zgodnie z podręcznikową definicją to nauka o gospodarowaniu rzadkimi zasobami, czyli takimi, których nie wystarcza dla wszystkich, przy cenie równej zero. Ekonomiści zajmują się więc odpowiedzią na pytanie co, dla kogo i jak produkować, robiąc to w bardziej lub mniej wysublimowanej formie" – wyjaśnia dr Maszczyk. 

Jak dodaje ekspert, w praktyce ekonomiści zajmują się tym, "żeby na świecie było lepiej w takim sensie, żeby były wyższe dochody, żeby był wyższy standard życia, żeby nie było kryzysów oraz żeby nie zdarzały się okresy, kiedy rośnie bezrobocie, wartość produkcji maleje i szybko rośnie inflacja". 

Na pytanie, jak na przestrzeni lat zmieniły się metody pracy ekonomistów dr Maszczyk przyznał, że one stale ewoluują. "Można powiedzieć, że doszło do pewnego przełomu metodologicznego po 2008 roku, czyli po rozpoczęciu ostatniego dużego kryzysu ekonomicznego, który rozpoczął się na rynku kredytów subprime w USA i potem rozprzestrzenił się na cały świat" – zaznaczył dr Maszczyk.

Ekspert wyjaśnił, że od tego czasu ekonomiści zaczęli w mniejszym stopniu polegać na "zmatematyzowanych modelach i wyidealizowanych założeniach dotyczących tego jak postępują ludzie". 

Według wykładowcy teraz ekonomiści w większym stopniu zaczynają dostrzegać czynniki behawioralne. "To słowo zaczyna robić karierę we współczesnej ekonomii. Mamy np. finanse behawioralne – czyli jak reagują ludzie. To jest coś co czasem nazywany mieszaniną strachu i chciwości  na rykach finansowych" – tłumaczy dr Maszczyk. 

Ekspert wskazuje, że od niedawna do analiz ekonomicznych włączono kognitywistykę. "Wraz z nagrodą Nobla dla Daniela Kahnemana, który razem z Tverskym napisał książkę +Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym+, zaczęto uwzględniać w analizach ekonomicznych to jak ludzie analizują informacje i jak na podstawie tego co rozumieją podejmują decyzje" – wskazał Maszczyk. 

Według eksperta ostatnim elementem wspomnianemu przełomu ekonomicznego jest ekonomia instytucjonalna. "Jest to uwzględnienie specyficznych rozwiązań prawnych , ale również zwyczajów, czy poglądów podzielanych przez większość społeczeństwa, które są przecież różne. Tak jak różne jest społeczeństwo amerykańskie, szwedzkie, polskie czy na przykład greckie i to jakie instytucje funkcjonują w tych krajach w silny sposób wpływa na to jak funkcjonują  gospodarki" – wyjaśnił dr Maszczyk.