AKTUALNOŚCI
2022-11-23
Oceń IV edycje Prasowej Akademii Pieniądza
Zachęcamy wypełnienia ankiety na temat Prasowej Akademii Pieniądza - szkolenia z ekonomii dla dziennikarzy i blogerów. Każda Państwa sugestia jest dla nas bardzo ważna.

Ankieta pozwoli Państwu ocenić poszczególne działania IV edycji projektu Prasowa Akademia Pieniądza, tj. szkolenia online, praktyczne warsztaty, publikacje edukacyjne czy testy wiedzy. Prosimy o opinię na temat tych elementów projektu, z których Państwo skorzystali. Każda sugestia jest dla nas bardzo ważna.

Ankieta dostępna jest pod tym adresem: https://papiv.webankieta.pl/ 
2022-10-31
Zakończyła się IV edycja Prasowej Akademii Pieniądza
Z dniem 30 października zakończyła się IV edycja Prasowej Akademii Pieniądza. Wszystkie materiały edukacyjne pozostają jednak do dyspozycji dziennikarzy i blogerów interesujących się gospodarką i ekonomią.
2022-10-30
Od handlu wymiennego do własnej waluty: krótka historia pieniądza
"Money makes the world go around" – śpiewała Liza Minelli w filmie "Kabaret" i trudno o bardziej zwięzłą definicję znaczenia pieniądza dla światowej ekonomii. Ale właściwie dlaczego to właśnie pieniądz stał się głównym paliwem rozwoju gospodarczego naszej cywilizacji, co decyduje o jego wartości i dlaczego warto mieć własną walutę? Odpowiedzi dostarcza historia.
2022-10-30
Opłaty i prowizje, czyli ile tak naprawdę płacimy za prowadzenie konta
Nawet 22 zł za prowadzenie konta i prawie 20 zł za obsługę karty płatniczej do rachunku – tyle nadal płacą klienci niektórych banków za podstawowe usługi związane z obsługą zwykłego rachunku. Pomimo upowszechnienia bankowości mobilnej i płatności bezgotówkowych banki nie zrezygnowały z opłat i prowizji za podstawowe usługi związane z prowadzeniem kont klientów indywidualnych.
2022-10-26
Sprawdź się w quizie ekonomicznym Prasowej Akademii Pieniądza
Czym jest elastyczność popytu, co to jest dochód rozporządzalny, gdzie najchętniej lokują swoje oszczędności Polacy – zapraszamy do rozwiązania quizu ekonomicznego. 
2022-10-13
Monety kolekcjonerskie i okolicznościowe NBP jako narzędzie edukacji historycznej i ekonomicznej
arodowy Bank Polski każdego roku emituje monety okolicznościowe, które oprócz wartości nominalnej czy kolekcjonerskiej, są istotnym elementem edukacji historycznej i ekonomicznej Kolekcje można budować opierając się na konkretnych seriach lub wybranej tematyce. Każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie. 
2022-09-21
Pierwsi absolwenci IV edycji Prasowej Akademii Pieniądza
Czwarta edycja Prasowej Akademii Pieniądza ma już pierwszych absolwentów. Rundę podstawową testów zaliczyło w pierwszym podejściu 40 uczestników. Dla pozostałych 22 września zostanie uruchomiona sesja poprawkowa.
2022-09-12
Prasowa Akademia Pieniądza zaprasza dziennikarzy na bezpłatny warsztat w Warszawie
Prasowa Akademia Pieniądza zaprasza dziennikarzy, blogerów i influencerów zainteresowanych ekonomią i gospodarką na bezpłatny warsztat szkoleniowy w Warszawie, który odbędzie się już 16 września br.
2022-09-12
Rezerwy dewizowe Polski: znaczenie, struktura i przeznaczenie
Oficjalne aktywa rezerwowe Narodowego Banku Polskiego to obecnie ponad 154,1 mld euro. Istotnym elementem rezerw jest złoto, którego bank centralny zgromadził ok. 230 ton.   
2022-08-04
Zalicz testy i zdobądź prestiżowy certyfikat Prasowej Akademii Pieniądza
Jeszcze tylko do 16 września br. uczestnicy IV edycji Prasowej Akademii Pieniądza mogą rozwiązywać testy online. Do uzyskania prestiżowego certyfikatu wystarczy zaliczyć pięć sprawdzianów dostępnych na stronie http://akademia.pap.pl. 
AKTUALNOŚCI
2020-06-18
"W przestrzeni publicznej mamy obecnie prawdziwy wysyp twórczości, także z dziedziny gospodarki. Według badań przez 4 najbliższe lata wyprodukujemy tyle danych, ile w całej historii cywilizacji. Z rzetelnym dziennikarstwem ekonomicznym te teksty często jednak nie mają wiele wspólnego" – uważa red. Wojciech Kaźmierczak.

Redaktor Wojciech Kaźmierczak, który prowadzi praktyczne warsztaty dziennikarskie w ramach III edycji Prasowej Akademii Pieniądza przygotował dekalog dziennikarza ekonomicznego. To 10 zasad, które powinny być kompleksowo uwzględnione, by powstał rzetelny materiał gospodarczy.

Otwiera je zalecenie dostosowania materiału do odbiorcy. "Inaczej wszakże należy informować analityka w biurze maklerskim, inaczej przedsiębiorcę, czy emeryta" – zaznacza Kaźmierczak i dodaje, że z tą zasada ściśle wiąże się konieczność dostosowania zakresu tematycznego do celu, jaki sobie postawiliśmy. 


"Czy przestrzegamy przed czymś, czy zachęcamy do czegoś, analizujemy problem, a może dokumentujemy zjawisko? Nie wolno pomieszać tych celów, bo prowadzi to do rozmycia tematyki" – wskazuje redaktor.

Kaźmierczak w swoim dekalogu zachęca też do przykładania się do tytułu i leadu materiału. "Każdy autor chce wszakże, by jego tekst został dostrzeżony. A badania wskazują, że przeciętny internauta jednemu tekstowi poświęca średnio 3,5 sekundy. Czyli przeczyta tytuł, ewentualnie jedno zdanie i - jeśli go nie zainteresuje - przejdzie dalej" – zaznacza Kaźmierczak.

Wśród jego zaleceń jest też posługiwanie się poprawną polszczyzną. "Chodzi o język prosty, ale nie prostacki, przyjazny dla odbiorcy" - podkreśla. 


mp/