AKTUALNOŚCI
2020-12-11
Dobre opinie i wysokie noty uczestników dla Prasowej Akademii Pieniądza
Interesujące, zrozumiałe, przydatne, pozwoliły mi dowiedzieć się więcej niż wiedziałem dotychczas - tak uczestnicy III edycji Prasowej Akademii Pieniądza ocenili projekt w ankiecie kończącej.
2020-11-30
Zakończyła się III edycja Prasowej Akademii Pieniądza
Z dniem 30 listopada zakończyła się III edycja Prasowej Akademii Pieniądza. Wszystkie materiały edukacyjne pozostają jednak do dyspozycji dziennikarzy i blogerów interesujących się gospodarką i ekonomią.
2020-11-30
Pracownicze Plany Kapitałowe czyli oszczędzanie na emeryturę
Pracownicze Plany Kapitałowe to najmłodszy sposób odkładania pieniędzy na emeryturę. Na czym polega i czym się różni od innych form? 
2020-11-30
Kredyt – co trzeba o nim wiedzieć?
Czy kredyt na zakup mieszkania to zawsze kredyt hipoteczny? Czy zakup mebli czy sprzętu kuchennego na raty to kredyt czy pożyczka i jakie to ma znaczenie? Wyjaśniamy, czym różnią się kredyt konsumencki, hipoteczny czy komercyjny i jakie prawa i obowiązki ma kredytobiorca.
2020-11-30
Czym jest budżet Unii Europejskiej i jakie działania finansuje?
Budżet UE jest finansowany ze źródeł obejmujących określony procent dochodu narodowego brutto każdego państwa członkowskiego. Wydatki z budżetu wykorzystuje się na tak różnorodne działania, jak poprawa poziomu życia w uboższych regionach oraz zapewnienie bezpieczeństwa żywności.
2020-11-30
Wpływ czasu na wartość pieniądza. Jak to policzyć?
Z badań prowadzonych niezależnie przez różne instytucje wynika, że poziom wiedzy finansowej Polaków utrzymuje się na niskim poziomie. Tymczasem brak znajomości podstawowych pojęć i kategorii finansowych przekłada się na słaby system zarządzania budżetem domowym, niechęć do oszczędzania i inwestowania środków pieniężnych.
2020-11-30
Wybrane formy lokowania kapitału (lokaty i skarbowe papiery wartościowe)
Pandemia wpłynęła na wiele sfer aktywności ludzi na całym świecie. Niewątpliwie jedną z nich są zachowania konsumpcyjne i oszczędnościowe. Spadek dochodów związany m.in. ze wstrzymaniem aktywności części gospodarki powoduje, że gospodarstwa domowe przezornie wstrzymują się z niektórymi wydatkami i starają się oszczędzać. W niniejszym artykule przypominamy charakterystykę wybranych form lokowania kapitału.
2020-11-15
Stopy procentowe - czym są i jakie mają znaczenie
Zmiany stóp procentowych wpływają nie tylko na wysokość rat kredytów czy oprocentowanie lokat, ale oddziałują na całą gospodarkę. Czym właściwie są stopy procentowe, kto i w jaki sposób ustala ich wysokość oraz jak to wpływa na konsumentów i gospodarkę?
2020-11-15
Wynagrodzenie minimalne i przeciętne – kto i jak je wylicza?
Minimalne wynagrodzenie za pracę ma w przyszłym roku wynosić 2800 zł brutto. Przeciętne wynagrodzenie według prognoz ma być na poziomie 5452 zł brutto. Kto i jak wylicza te kwoty?
2020-11-15
Przedsiębiorstwo – jego istota i najważniejsze pojęcia
Ze względu na epidemię COVID-19 i jej skutki dla gospodarki słowo "przedsiębiorstwo" odmieniane jest przez wszystkie przypadki. W tym kontekście warto przypomnieć podstawowe pojęcia ekonomiczne związane z przedsiębiorstwem, jak np. kapitał, bilans, rachunek zysków i strat, które mają istotne znaczenie dla funkcjonowania każdej firmy. 
AKTUALNOŚCI
2020-06-18
"W przestrzeni publicznej mamy obecnie prawdziwy wysyp twórczości, także z dziedziny gospodarki. Według badań przez 4 najbliższe lata wyprodukujemy tyle danych, ile w całej historii cywilizacji. Z rzetelnym dziennikarstwem ekonomicznym te teksty często jednak nie mają wiele wspólnego" – uważa red. Wojciech Kaźmierczak.

Redaktor Wojciech Kaźmierczak, który prowadzi praktyczne warsztaty dziennikarskie w ramach III edycji Prasowej Akademii Pieniądza przygotował dekalog dziennikarza ekonomicznego. To 10 zasad, które powinny być kompleksowo uwzględnione, by powstał rzetelny materiał gospodarczy.

Otwiera je zalecenie dostosowania materiału do odbiorcy. "Inaczej wszakże należy informować analityka w biurze maklerskim, inaczej przedsiębiorcę, czy emeryta" – zaznacza Kaźmierczak i dodaje, że z tą zasada ściśle wiąże się konieczność dostosowania zakresu tematycznego do celu, jaki sobie postawiliśmy. 


"Czy przestrzegamy przed czymś, czy zachęcamy do czegoś, analizujemy problem, a może dokumentujemy zjawisko? Nie wolno pomieszać tych celów, bo prowadzi to do rozmycia tematyki" – wskazuje redaktor.

Kaźmierczak w swoim dekalogu zachęca też do przykładania się do tytułu i leadu materiału. "Każdy autor chce wszakże, by jego tekst został dostrzeżony. A badania wskazują, że przeciętny internauta jednemu tekstowi poświęca średnio 3,5 sekundy. Czyli przeczyta tytuł, ewentualnie jedno zdanie i - jeśli go nie zainteresuje - przejdzie dalej" – zaznacza Kaźmierczak.

Wśród jego zaleceń jest też posługiwanie się poprawną polszczyzną. "Chodzi o język prosty, ale nie prostacki, przyjazny dla odbiorcy" - podkreśla. 


mp/