AKTUALNOŚCI
2020-11-15
Stopy procentowe - czym są i jakie mają znaczenie
Zmiany stóp procentowych wpływają nie tylko na wysokość rat kredytów czy oprocentowanie lokat, ale oddziałują na całą gospodarkę. Czym właściwie są stopy procentowe, kto i w jaki sposób ustala ich wysokość oraz jak to wpływa na konsumentów i gospodarkę?
2020-11-15
Wynagrodzenie minimalne i przeciętne – kto i jak je wylicza?
Minimalne wynagrodzenie za pracę ma w przyszłym roku wynosić 2800 zł brutto. Przeciętne wynagrodzenie według prognoz ma być na poziomie 5452 zł brutto. Kto i jak wylicza te kwoty?
2020-11-15
Przedsiębiorstwo – jego istota i najważniejsze pojęcia
Ze względu na epidemię COVID-19 i jej skutki dla gospodarki słowo "przedsiębiorstwo" odmieniane jest przez wszystkie przypadki. W tym kontekście warto przypomnieć podstawowe pojęcia ekonomiczne związane z przedsiębiorstwem, jak np. kapitał, bilans, rachunek zysków i strat, które mają istotne znaczenie dla funkcjonowania każdej firmy. 
2020-11-15
Przedsiębiorstwo - wybrane wskaźniki analizy finansowej
Ochrona przedsiębiorstw przed skutkami epidemii jest obecnie jednym z najważniejszych zadań polityki gospodarczej w wielu krajach, gdzie pojawił się wirus SARS CoV-2. W tym kontekście warto przypomnieć podstawowe pojęcia ekonomiczne związane z przedsiębiorstwem oraz mierniki oceny jego kondycji finansowej. Analiza finansowa oparta na wskaźnikach umożliwia bowiem przedsiębiorstwom oraz zewnętrznym instytucjom dokonanie zarówno aktualnej oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw, jak i prognoz, dzięki którym możliwe jest badanie koniunktury gospodarczej danego kraju.
2020-11-03
Oceń III edycję Prasowej Akademii Pieniądza
Zachęcamy wypełnienia ankiety na temat Prasowej Akademii Pieniądza - szkolenia z ekonomii dla dziennikarzy i blogerów. Każda Państwa sugestia jest dla nas bardzo ważna.
2020-10-29
Europejski Bank Inwestycyjny – przyszły bank klimatyczny Unii Europejskiej
Instytucje unijne wskazują, że EBI odegra znaczącą rolę w realizacji Europejskiego Zielonego Ładu i wynikającej z niego potrzeby sprawiedliwej transformacji. W najbliższych latach Europejski Bank Inwestycyjny będzie się zmieniał w bank klimatyczny UE.
2020-10-29
192 absolwentów III edycji Prasowej Akademii Pieniądza
192 osoby ukończyły trzecią edycję Prasowej Akademii Pieniądza i otrzyma certyfikaty sygnowane przez PAP i NBP.
2020-10-27
Inflacja – skąd się bierze i jak ją mierzyć
O tym, że inflacja to wzrost przeciętnego poziomu cen dóbr i usług konsumpcyjnych w gospodarce, wie większość osób, które choć trochę interesują się gospodarką i ekonomią. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego, że nawet z pozoru nieduże wahania tego wskaźnika mogą wpływać na wartość portfela gospodarstw domowych. 
2020-10-12
Trwa sesja poprawkowa Prasowej Akademii Pieniądza
W dniach od 11 do 20 października odbywa się sesja poprawkowa testów w ramach III edycji Prasowej Akademii Pieniądza. 

2020-10-08
Budżet jako najważniejszy plan finansowy kraju
Budżet państwa to plan finansowy uwzględniający planowane dochody i wydatki państwa na następny rok budżetowy. W Polsce jest on uchwalany przez Sejm w formie ustawy budżetowej, która jest najważniejszym po Konstytucji RP aktem prawnym. To dlatego każdego roku prace nad nią trwają wiele miesięcy i wymagają wielostronnych uzgodnień.

AKTUALNOŚCI
2020-06-18
"W przestrzeni publicznej mamy obecnie prawdziwy wysyp twórczości, także z dziedziny gospodarki. Według badań przez 4 najbliższe lata wyprodukujemy tyle danych, ile w całej historii cywilizacji. Z rzetelnym dziennikarstwem ekonomicznym te teksty często jednak nie mają wiele wspólnego" – uważa red. Wojciech Kaźmierczak.

Redaktor Wojciech Kaźmierczak, który prowadzi praktyczne warsztaty dziennikarskie w ramach III edycji Prasowej Akademii Pieniądza przygotował dekalog dziennikarza ekonomicznego. To 10 zasad, które powinny być kompleksowo uwzględnione, by powstał rzetelny materiał gospodarczy.

Otwiera je zalecenie dostosowania materiału do odbiorcy. "Inaczej wszakże należy informować analityka w biurze maklerskim, inaczej przedsiębiorcę, czy emeryta" – zaznacza Kaźmierczak i dodaje, że z tą zasada ściśle wiąże się konieczność dostosowania zakresu tematycznego do celu, jaki sobie postawiliśmy. 


"Czy przestrzegamy przed czymś, czy zachęcamy do czegoś, analizujemy problem, a może dokumentujemy zjawisko? Nie wolno pomieszać tych celów, bo prowadzi to do rozmycia tematyki" – wskazuje redaktor.

Kaźmierczak w swoim dekalogu zachęca też do przykładania się do tytułu i leadu materiału. "Każdy autor chce wszakże, by jego tekst został dostrzeżony. A badania wskazują, że przeciętny internauta jednemu tekstowi poświęca średnio 3,5 sekundy. Czyli przeczyta tytuł, ewentualnie jedno zdanie i - jeśli go nie zainteresuje - przejdzie dalej" – zaznacza Kaźmierczak.

Wśród jego zaleceń jest też posługiwanie się poprawną polszczyzną. "Chodzi o język prosty, ale nie prostacki, przyjazny dla odbiorcy" - podkreśla. 


mp/